هدف قرار دادن سلولهای Tخاطره دردیابت نوع 1 با استفاده از یک داروی پوستی

 نتایج تشویق کننده ای ازتحقیق T1DALبدست آمده است، این تحقیق توسط دانشمندان هندی به سرپرستی پرفسور Rigbyانجام شد و در مجله ی The Lancet Diabetes & Endocrinologyمنتشر گردید.

داستان این تحقیق از یک کارآزمایی بالینی کوچک بروی پروتئین alefaceptدرافرادی که به تازگی به دیابت نوع 1 مبتلا شده بودند، آغاز شد. سیستم ایمنی درافراد مبتلا به دیابت نوع 1 با حمله به سلولهای تولید کننده ی انسولین درپانکراس سبب میشود بدن این افراد از تولید انسولین بازمانده و آنها برای ادامه ی حیات خود مجبور به تزریق روزانه ی انسولین شوند.

Alefaceptکه یک پروتئین اتصالی مهندسی شده است سبب سرکوب یک نوع از سلولهای سیستم ایمنی می شود که دربروز پاسخ اتوایمیون در این بیماری نقش دارد. دانشمندان  امیداورند بتوانند ازحمله ی بیشتر این سلولها به سلولهای تولید کننده ی انسولین جلوگیری کنند، اگر چه این دارو سبب بهبود انسولین تولید شده دوساعت بعد از صرف غذا نمی شود اما افرادی که ازاین دارو استفاده می کنند به مقدار کمتری انسولین نسبت به گروه پلاسبو احتیاج دارند وتعداد دفعات هیپوگلایسمی کمتری را تجربه می کنند.

 این نتایج به عنوان نتایج اولیه است و هنوز  برای تعیین فواید مصرف این دارو دربیمارانی که به تازگی بیماری دیابت نوع 1 در آنها تشخیص داده شده است، نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

داروی Alefaceptمولکول سطحی CD2را که بروی لنفوسیت های Tیافت می شود هدف قرار می دهد. هدف قرار دادن CD2بروی سطح لنفوسیت های Tاولین درمان بیولوژیکی تایید شده برای بیماری پسوریاسیز متوسط تا حاد است. با اتصال پروتئین alefaceptبه CD2از تحریک لنفوسیت ها جلوگیری شده و القاء حذف T-cellها را سببمی شود. تخریب سلولهای بتای تولید کننده ی انسولین که بواسطه ی T-cellها اتفاق می افتد اصلی ترین مشخصه ی بیماری دیابت نوع  1 است اما هدف قرار دادن CD2تا بحال به عنوان یک راه درمانی برای این بیماری درنظر گرفته نشده بود درکارآزمایی T1DALآزمایشاتی برای بررسی اثر حفاظتی داروی alefaceptبر عملکرد سلولهای  بتای پانکراس درافرادی که به تازگی بیماری دیابت نوع 1 درآنها تشخیص داده شده بود، طراحی  گردید.

به گفته ی دکتر Rigby: مطالعه ی T1DALاولین تحقیقی است که در آن از عاملی استفاده شده است که سبب حذف سلولهایی می شود که به پانکراس دردیابت نوع 1 حمله می کنند. سلولهای Tخاطره . او می افزاید: دراین  تحقیق مشخص گردید که با این نوع درمان سلولهای Tتنظیمی حذف نمی شوند این مسئله  می تواند موجب شود بازآموزی مجدد سیستم ایمنی در بدن امکان پذیر گردد.

 دکتر Rigbyمی گوید: ما مشتاقانه منتظر نتایج بعدی و بیشتری هستیم که از ادامه ی این تحقیق به مدت  2 سال بدست خواهد آمد. این نتایج مشخص خواهد کرد که هدف قرار دادن سلولهای Tخاطره به تولید انسولین به مدت طولانی تر در بیماران مبتلا به دیابت نوع Tکمک خواهد کرد.

منبع : www.newswise.com